Mattedag med spill og sprell


Idealtid, gjennomsnitt og stoppeklokke.
-Det ideelle for å vinne er å bruke en konstant fart, slik at rundetiden blir lik begge gangene, forklarer lærer Beate. Så deler hun elevene i lag. -Dere kan velge å gå fort eller sakte, men dere må gjøre det i akkurat samme fart begge gangene for å vinne. Kanskje man kan telle inne i seg, synge en sang eller noe for å holde kontroll på tiden? Beate har gode tips, og elevene velger hver sin strategi. Klar, ferdig, gå!

Etter alle lagenes deltagere har gått to ganger, legges tidene sammen og sammenlignes. En av gruppene får bare 4 sekunders forskjell! 

Stjerneorientering
Lærer Mona har laget matte-orientering! Seks poster med mattespørsmål henger gjemt rundt i skolegården. Postene må letes opp og løses. Svar-tallet omgjøres til en bokstav ved å telle seg fram i alfabetet. Seks bokstaver blir til ordet… SIRKEL!

Til høyre: Erik har funnet en orienteringspost

Mattegrublis
lærer Linda byr på mattespill med kortstokk og eliminering. På hånden har hun tre kort som tilsammen blir et tall, for eksempel femten. Detektivarbeidet blir å finne ut hvilke tall/kort som er med i regnestykket. 7+3+5 foreslår en gruppe, men fikk ingen rett. Da vet vi at ingen av de tallene er med. Det tenkes, diskuteres og regnes. 8+6+1? JA!


Engasjement og konkurranseinnstinkt. Gruppene var flinke til å diskutere seg frem til gode svar.


Byggeprosjekt med iPad
Hos lærer Ørjan fikk man bygge hus med Minecraft på iPad. -Husk at alle må regne areal og omkrets på huset sitt, formaner Ørjan. Husets kriterier skisseres opp, og en kloss tilsvarer en kvadratmeter. Så er det bare å henge med så godt det går an. Minecraft er nemlig veldig populært, og elevene bygger hus på skjermene i en feiende fart. To og to samarbeider i sin egen «verden», på tvers av alderklasser og kjønn. Det går strålende. Har det gått en halvtime allerede?

Fra fingertipp til fingertipp
-Det er ikke alltid at det vi tror stemmer helt, derfor må vi kunne måle, sier lærer Vibeke. Tenk om du skal kjøpe et teppe til stua di, også kommer du hjem med ett som er alt for stort. -Da kan du kanskje klippe det? foreslår en elev. -Ja, det kan du sikkert, ler Vibeke, men det blir kanskje penest om du kjøper ett i riktig størrelse? Da må du kunne måle stua di. Vibeke servere flere gode argumenter og får aksept før hun tar frem målebåndene.
Vet du at du er like høy som du er brei, hvis du strekker armene ut til siden så langt du kan? Og at det er like mange centimeter fra skulderen til håndleddet ditt som det er rundt hodet? Elevene gjetter først, og så måler de hverandre opp og ned. Det er ikke alltid at det vi tror stemmer helt, derfor må vi kunne måle, sier lærer Vibeke.


Størrelse 37 i sko, betyr ikke 37cm. Ikke nesten engang. Mål selv og se!

Tangram
Det var en gang en keiser i Kina som fant på dette spillet, forteller Lærer Nina. -Han knuste en baderomsflis og moret seg med å sette den sammen igjen, forteller hun. -Så fant keiseren ut at han kunne lage mange figurer og mønstre med skårene, og slik ble dette spillet til. Geometriske figurer blir svaner, diamanter, hunder og mye annet gøy.

Måling på kryss og tvers
På alle fire åler og måler Adam seg frem med meterstokk langs trappegangen ute. Oppgaven er å finne ut hvor stor skolen er. Ja, hele skolen, med ganger og trapper, ballbinge og busslomme skal måles og tegnes! Det er heldigvis ikke bare Adam som skal gjøre det, da. Alle elevene i barneskolen får måle hver sin bit av skolen. Lærer Vigdis samler sammen målene og tegner det elevene har funnet ut.

Tegningen tar form. Siste gruppaleverer inn målene for kantinen og trappene, før lærer Vigdis fullfører verket. Rektor er innom og får med seg innspurten.

Bjella har ringt og dagen er endt. På veien ut, i siste trappa ned mot inngangspartiet henger prosjektet ferdig tegnet. -Her! Dette målte jeg, sier en elev stolt og peker på sin lille bit av skolen vår. Skolen er ferdig målt, og nå «eier» elevene en bit hver av skolen sin. Skolen ingen kan måle seg med.

Tekst og bilder ved
Nina c. Kaasin Simarud

Norskeskolen